• DISEMINAREA PROIECTULUI ERASMUS+, ACȚIUNEA KA1 “BULLIYNG FREE MINDS” 2016-1-TR01-KA 219-033889
  • ȚĂRI PARTENERE: · Turcia (Atasehirnecatibeyilkokulu – Istanbul); · Romania (Scoala Gimnaziala nr. 12 “B. P. Hasdeu”- Constanta); · Lithuania (Raseiniu R. Ariogalos Gimnazija – Ariogala); · Portugalia (Agrupamento de Escolas Escalada – Pampilhosa da Serra); · Grecia (3rd Lyceum – Volos); · Italia (Instituto Tecnico Tecnologico Giovanni Malafarina – Soverato).

În perioada 16-20 octombrie, a avut loc activitatea de diseminare a proiectului Erasmus+, “Bulliyng Free Minds” 2016 – 1 – TR01 – KA 219 – 033889.

La activitatea de diseminare de la sediul unității școlare au participat, alături de elevii și profesorii școlii, invitați din alte școli și reprezentanți ai comunității locale, care au apreciat impactul proiectelor Erasmus+ asupra tuturor celor implicați în procesul instructiv-educativ.

În cadrul întâlnirii au fost prezentate aspecte privind mobilitatea participanților – prof. Adelina OȘCA, prof. Laura POPA și prof. Aurelia MIHAI la Conferința “Cyberbulling in Europe“, desfășurată în perioada 28 – 30.09.2017, gazdă fiind Instituto Tecnico Tecnologico Giovanni Malafarina din orașul Soverato, Italia. La conferința organizată de către școala gazdă a evenimentului au luat cuvantul domnul director – prof. Domenico Agazio SERVELLO – ITT Malafarina, prof. Savina MONIACI – coordonator Italia, prof. Güllüzar KARAYIĞIT – coordonator Turcia (și coordonator al proiectului), prof. Laura – Mariana POPA – Școala Gimnazială “B.P. Hasdeu” Constanța, Romania, prof. Alexia VETSIKA – 3 rd Lyceum, Volos – Grecia, prof. Gintare PREIKSIENE – Raseiniu R. Ariogalos Gimnazija, Ariogala, Lithuania, prof- Agrupamento de Escolas Escalada, Pampilhosa da Serra, Portogalia, dna. Teresa MANES – scriitor, dl. Antonio MARZIALE – membru în Comisia Italiană pentru Drepturile Copiilor, dl. Diego BOUCHÈ, Director Regional în Ministerul Educației de la Roma.

În introducere, reprezentantul țării gazdă a precizat că – cel puțin la nivel european, fenomenul “cyberbullying” nu este doar un termen ce sună pompos, ci se referă, în special, la violenta verbală – descriind un act comportamental repetat, îndreptat spre rănirea psihică, mentală a unei persoane, efectul acestui fenomen fiind cu atât mai profund cu cât vârstele celor implicați sunt mai fragede. În cadrul conferinței, participanții – gazdele, oaspeții și inviații – au analizat și dezbătut formele şi cauzele violenţei şcolare privind agresiunea pe internet, numită și agresiune online sau cyberbullying. Cyberbullying-ul se propagă prin intermediul calculatorului personal sau a telefonului mobil, are loc pe bloguri, pagini personale, forumuri, e-mail, SMS, MMS etc. Agresiunea se manifestă prin expunerea unor fotografii sau materiale audio-video în mediul on-line fără a ține cont de dreptul la viața privată a potențialelor victime.

Școala gazdă a subliniat particularitățile proceselor tehnologice și progresele făcute de școala italiană pentru a reduce impactul acestui fenomen asupra propriilor elevi. Pentru a înţelege cât mai exact fenomenul violenţei propagate în mediul on-line asupra copiilor, este necesar să cunoaştem particularitățile interacţiunii dintre persoane diverse aflate în situaţii diverse. Studiile realizate de partenerii implicați în proiect arată că, deşi recunosc că mediul virtual prezintă pericole, aproape 9 din 10 copii/adolescenți consideră că au învăţat cum să se protejeze pe reţelele de socializare şi că ştiu cum să evite situaţiile periculoase atunci când folosesc Internetul. Pentru a proteja copiii de riscurile mediului on-line este nevoie de eforturile combinate și susținute a tuturor celor implicați în educația lor – părinți, tutori, profesori educatori, de programe educaționale care să includă, pe de o parte, componenta de prevenire și, pe de altă parte, componenta de ajutor/sprijin instituțional și de specialitate pentru cei abuzați prin intermediul internetului. În cadrul discuțiilor s-a concluzionat că guvernele trebuie să colaboreze cu instutuțiile juridice și societatea civilă pentru implementarea unor Ghiduri de Protecție a copilului în mediul online și că acestea ar trebui să includă unelte de raportare a abuzului și instrumente de înlăturare a conținuturilor online ce prezintă abuzuri de orice fel. În ceea ce privește părinții și îngrijitorii, a fost tras un semnal de alarmă referitor la faptul că aceștia trebuie să vorbească cu propriii copii despre siguranța online, asigurându-se că aceștia au înțeles la ce riscuri se expun în cazul în care nu sunt atenți. Același lucru trebuie să se aplice și profesorilor, care trebuie, înainte de toate, să știe care sunt cele mai răspândite platforme pe care comunică tinerii, astfel încât să fie mereu pregătiți de o discuție cu aceștia.

La nivel extins, școlile ar trebui să includă în curriculum ore de prevenire a abuzului online și să-și pregătească consilieri în aspectele legate de siguranță online. Nu în ultimul rând, copiii înșiși trebuie să se ajute unii pe alții prin discuții pe această temă și prin denunțarea oricărui abuz.

Participanții la mobilitate au evidențiat buna colaborare între organizații, prin realizarea obiectivelor și evidentierea rezultatelor învățării obținute de către elevi, astfel încât condițiile asigurate au condus la obținerea rezultatelor stabilite, prin aplicația de proiect. Invitații au apreciat prezentarea proiectului și a rezultatelor acestuia, prin impactul deosebit al proiectelor Erasmus+, asupra elevilor, părinților și a tuturor factorilor implicați în procesul instructiv-educativ. Prin formarea profesorilor în context European se dorește dezvoltarea dimensiunii europene a educației, prin utilizarea mijloacelor și metodelor de predare moderne aliniate noilor standarde, creșterea motivației elevilor din grupurile defavorizate pentru învățare, precum și creșterea numărului cadrelor didactice care aplică pentru proiecte Erasmus+.

Scopul proiectului este creșterea calității serviciilor educaționale prin dezvoltarea competențelor profesionale și personale ale cadrelor didactice, reducerea abandonului școlar și îmbunătăţirea rezultatelor la învățătură a elevilor, în special a celor din grupurile de risc.

Acest proiect este finanțat cu sprijinul Comisiei Europene. Aceasta comunicare reflectă numai punctul de vedere al autorului, iar Comisia nu este responsabilă de utilizarea informațiilor conținute de această comunicare.

 Director, Prof. Osca Adelina

Prof. Inv. Primar, Aurelia Mihai