În dicţionarul pedagogic al secolului XXI termenul „educaţie” este insoţit de: globalitate, interculturalitate, multi- sau pluriculturalitate etc. Scopul comun este să promoveze şi să interiorizeze valori de respect, libertate, drept, pace, egalitate, solidaritate, prin formarea şi externalizarea unor competenţe şi atitudini necesare secolului XXI : de auto-respect, respect pentru ceilalţi, empatie, asertivitate, interes pentru probleme globale, abordare critică, implicare şi acţiune constructivă, reponsabilitate socială. Punerea in practica este o obligaţie a scolii contemporane, atelier de pregatire a adulţilor capabili să lucreze cu ceilalţi in mod cooperativ si constructiv, să comunice în mod clar cu ceilalţi, să manifeste  deschidere si responsabilitate faţă de lumea înconjurătoare. Constantin Cucoş defineste acest rol esenţial al şcolii  în promovarea interculturalităţii ca „a merge spre intercultural prin cultură” prin : disociere, viziune asupra lumii, cunoaştere, gândire pozitivă, valorizarea atitudinilor si comportamentelor pozitive.

În sprijinul ideilor enunţate mai sus, se poate aduce un exemplu de bună practică prin proiectul educaţional INTERCULTURALITATE ROMÂNO-JAPONEZĂ.. CULTURĂ, ARTĂ ŞI CIVILIZAŢIE, implementat în cadrul Şcolii Gimnaziale „Nichita Stănescu” Mereni, (Constanţa) in anii şcolari 2008-2009, 2009-2010, 2017-2018 si 2018-2019. Activitatea din data de 10.11.2018, JAPONIA IN IMAGINE, CUVANT, MISCARE SI GUST  se inscrie in Agenda Ambasadei Japoneze din Romania, in cadrul Lunii noiembrie 2018 – Luna culturii japoneze.

Tema principala a activităţilor organizate şi desfasurate în cadrul Şcolii Gimnaziale „Nichita Stănescu” Mereni (judeţul Constanţa) este educarea în spiritul cunoaşterii si a păstrării tradiţiilor locale, naţionale si universale – cu accent pe cele japoneze.

Cu toate că nu este de dată recentă, activitatea desfășurată de Școala Gimnazială „Nichita Stănescu” din Mereni, cu titlul „Japonia în imagine, cuvânt, mișcare și gust”, nu merita trecută cu vederea, pentru că ea a suscitat interesul unui înalt demnitar nipon. Activitatea a avut în echipa de organizare pe profesor  Gabriela Dobrilă, coordonator proiect, profesor Ionescu Eugenia Cristina, director Scoala Gimnaziala “Nichita Stanescu” Mereni si Scoala Gimnaziala “Emil Garleanu” Baraganu, profesor Vaceanu Aurica, presedinte Societatea de Haiku Constanta.

Peste 20 de copii și tineri din școală și din afara ei, i-au avut ca oaspeți de onoare pe doamna Nishiike Mayo, secretar I la Ambasada Japoniei în România, care a prezentat elemente de arta Origami; doamna Vaceanu Aura, presedinta Societatii de Haiku Constanta, care a prezentat “Caietul de exercitii de haiku”; domnul Avramescu Damian, inginer agronom pensionar, poet si prozator local.

Elevii clasei a VII-a B s-au pregătit și ei cum se cuvine și au prezentat :

  • chado/chanoyu, arta ceremoniei ceaiului ( Angheluta Roberto, Arapasu Eliza, Ilias Diana, Jitaru Adrian, Lisita Georgiana, Malaescu Bianca, Paun Raluca, Podbeusek Cristian, Stan Elvis, Strimbu Roxana, Trandafir Andreea, Zlate Alexandra) ;
  • costumul traditional, kimono-ul ( Jitaru Maria Madalina);
  • sakura -floarea de cires, hanami – privirea florii de cires, samurai -cavalerul japonez (Jitaru Robert si Nedelcu Bogdan);
  • filmarea unei kata ashihara realizata de Badea Marian Daniel, sportiv la Gethika Team – Dojo Mereni, coordonat de sensei Vasiliu Nicolae si senpai Badea Marian Valentin; Daniel nu a fost prezent la activitate deoarece este la Campionatul Mondial din Kazahstan.

Surprize  plăcute au fost și prezențele lui Mihai si Angela, fiul si fiica doamnei Nishiike, gimnazisti la Scoala romano- americana din Bucuresti si fostele eleve ale scolii noastre, Bejan Adelina Valentina – clasa a IX la Liceul Teoretic Traian si Vilsan Anamaria – clasa a XI la Colegiul Comercial Carol I.

Obiectivele (identificarea şi explicarea unor elemente de cultură, artă şi civilizaţie româneasca si japoneză; conştientizarea unităţii în diversitate multiculturală si interculturală) au fost atinse printr-o serie de activităţi cu caracter cognitiv, creativ, practic etc. Prin cunoaştere, exemplificare şi conştientizare, valorile culturii japoneza au devenit ţinte de valoare personală (exactitate, eficienţă) şi hobby-uri (origami, arte marţiale – infiintarea unui Dojo la Mereni in cadrul Gethika Team, elevi participanti la concursuri nationale si international de arte martiale – ashihara, elevi înscrişi la liceul cu program sportiv).

Au fost identificate şi aspectele comune celor doua culturi si civilizatii: legătura om-natură-cultură naţională (Dragobete, Mărţişor, Babele, semnificaţia ghiocelului, hanami, ikebana, bonsai); ospitalitatea (ceremonia ceaiului, şezătoarea); originalitate si talent (dans si poezie populară, mărţişoare, măşti, păpuşi tradiţionale, haiku, zmee/steaguri koinobori), importanţa religiei în păstrarea culturii naţionale etc

 https://www.facebook.com/Japonia-in-imagini-si-cuvinte-

https://www.facebook.com/Embassy-of-JAPAN-in-Romania (postare 23.11.2018)

www.educta.ro/…/interculturalitate-romano-japoneza-la-mere…/

Prof. Gabriela Dobrilă, coordonator proiect